Jak uzyskać akt zgonu? Zakład pogrzebowy Kalla z Warszawy radzi

Uzyskanie aktu zgonu jest jednym z najważniejszych, ale i najbardziej przykrych obowiązków spoczywających na barkach rodziny zmarłego. W świetle polskich przepisów nie ma możliwości przeprowadzenia pogrzebu bez tego dokumentu. W zakładzie pogrzebowym Kalla z Warszawy dobrze wiemy, że nasi klienci nie zawsze znają obowiązujące procedury i nie orientują się, jak uzyskać akt zgonu. Nie jest to nic trudnego, ani tym bardziej czasochłonnego. Wszystko krok po kroku wyjaśniamy w naszym poradniku.

Akt zgonu, czyli co?

Mianem aktu zgonu określamy urzędowy dokument, który oficjalnie poświadcza śmierć osoby, dla której został wydany. Wbrew obiegowej opinii nie następuje to automatycznie – o wystawienie aktu zgonu trzeba się upomnieć, do czego wrócimy w dalszej części poradnika.

Akt zgonu stanowi cześć księgi stanu cywilnego prowadzonej dla każdego z nas. W księdze znajdują się informacje m.in. o zawartym małżeństwie, rozwodzie, a ostatecznie także o śmierci. To, co potocznie nazywamy aktem zgonu wydawanym przez pracownika Urzędu Stanu Cywilnego, jest tak naprawdę odpisem skróconym aktu zgonu, a więc dużo krótszą wersją dokumentu, potrzebną wyłącznie do celów pogrzebowych.

Warto zaznaczyć, że odpis skrócony aktu zgonu wydany przez urzędnika jest dokumentem powszechnie akceptowanym w naszym kraju. Oznacza to, że można się nim posługiwać w dowolnym zakładzie pogrzebowym, któremu zamierzamy powierzyć organizację pochówku bliskiej osoby – niezależnie od tego, w jakiej części kraju planowana jest uroczystość.

Co równie ważne, odpis skrócony aktu zgonu wystawiony przez polski Urząd Stanu Cywilnego jest dokumentem o znaczeniu międzynarodowym, czyli honoruje się go także w innych krajach. Może to jednak (i najczęściej tak jest) wymagać przetłumaczenia odpisu skróconego przez tłumacza przysięgłego np. języka angielskiego, niemieckiego, francuskiego etc.

Dodajmy również, że akt zgonu może odebrać każda osoba uprawniona do zorganizowania pochówku, czyli: współmałżonek (mąż lub żona), dziecko, osoba, nad którą zmarły sprawował opiekę prawną, wnuki, rodzeństwo, rodzice (w tym macocha lub ojczym) lub dziadkowie.

Do czego jest potrzebny akt zgonu?

Jak wspomnieliśmy we wstępie odpis skrócony aktu zgonu jest wymagany do tego, aby legalnie przeprowadzić pochówek zmarłej osoby – i to niezależnie od tego, czy planujemy tę uroczystość na cmentarzu parafialnym czy komunalnym, czy pochówek ma mieć charakter świecki czy wyznaniowy, czy zamierzamy przeprowadzić kremację czy pogrzeb tradycyjny itd.

Pracownik zakładu pogrzebowego, któremu powierzamy organizację uroczystości, zawsze poprosi o okazanie odpisu skróconego aktu zgonu, a jeśli klienci go nie posiadają, ponieważ nie wiedzieli o tym obowiązku, to pomoże w załatwieniu niezbędnych formalności. Pozwoli to skrócić całą procedurę, uniknąć niepotrzebnych nerwów czy długiego szukania informacji np. w Internecie (nie zawsze przecież zweryfikowanych).

Jak uzyskać akt zgonu? Najpierw potrzebna będzie karta zgonu

Nie wszyscy wiedzą, że uzyskanie aktu zgonu (odpisu skróconego aktu zgonu) będzie możliwe jedynie wtedy, gdy przedstawimy w urzędzie kartę zgonu. Jest to dokument wystawiony przez lekarza, który faktycznie stwierdził zgon danej osoby. Pytanie tylko, jak zdobyć taką kartę?

Zależy to od okoliczności, w jakich doszło do śmierci bliskiej osoby. Jeśli nastąpiła ona w domu i na miejsce została wezwana karetka, to zgon stwierdził lekarz będący członkiem zespołu wyjazdowego. Powinien on od razu wystawić kartę zgonu i przekazać ją bliskim zmarłego, wyjaśniając przy tym, co należy zrobić z tym dokumentem.

Rada

Jeśli rodzina nie otrzymała karty zgonu, to może się po nią zgłosić do przychodni, do której należała zmarła osoba.

Inaczej wygląda to w przypadku, gdy śmierć nastąpiła w szpitalu. W takiej sytuacji kartę zgonu wystawia lekarz będący na dyżurze w chwili odejścia bliskiej nam osoby. Dokument będzie można odebrać w sekretariacie szpitala, zwykle na drugi dzień – karty zgonu, poza weekendami, są wystawiane w szpitalach od ręki.

Szczególnie kłopotliwa jest natomiast sytuacja, w której śmierć była konsekwencją nieszczęśliwego wypadku, samobójstwa czy przestępstwa. Wówczas sprawę musi najpierw wyjaśnić prokuratura, a kartę zgonu – po zakończeniu postępowania – będzie można odebrać w zakładzie medycyny sądowej właściwym ze względu na miejsce zgonu.

Jak widać uzyskanie aktu zgonu nie jest specjalnie trudne, ale na pewno w chwili przeżywania szoku po śmierci bliskiej osoby można zapomnieć o tego typu obowiązkach. Dlatego pracownicy zakładu pogrzebowego Kalla są do Państwa dyspozycji i służą Państwu pomocą w załatwieniu wszelkiego rodzaju formalności.

Ważne

Akt zgonu można wyrobić wyłącznie w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscu zgonu.

Zachęcamy do bezpośredniego kontaktu z biurami zakładu pogrzebowego Kalla:

Z kolei klientów spoza Warszawy zapraszamy do skorzystania z usług zakładu pogrzebowego Kalla Piaseczno.  

W momencie śmierci bliskiego uderza człowieka świadomość
niczym nie dającej się zapełnić pustki

ks. Józef Tischner