Śmierć bliskiej osoby to bardzo przykre doświadczenie nie tylko na poziomie emocjonalnym. To także konieczność zmierzenia się z wieloma formalnościami, jakich dopełnienia wymagają przepisy polskiego prawa. W warunkach przeżywania żałoby, często także szoku po stracie, trudno jest zebrać myśli i metodycznie wykonywać kolejne zadania. Wiele osób popełnia tutaj szereg błędów, które mogą niepotrzebnie opóźnić organizację pogrzebu.
Klasycznym przykładem jest stawianie znaku równości między kartą zgonu a aktem zgonu. Okazuje się, że są to dwa zupełnie różne dokumenty, pełniące inną funkcję w procesie załatwiania formalności pogrzebowych. Główne różnice omawiamy w kolejnym poradniku opracowanym przez ekspertów Kalla, renomowanej firmy pogrzebowej w Warszawie.
Czym jest karta zgonu?
Karta zgonu to dokument wystawiony po stwierdzeniu śmierci danej osoby, potwierdzający zgon oraz wskazujący na jego przyczynę. Jest to dokument stricte medyczny, na podstawie którego można rozpocząć przygotowania do pogrzebu (w tym wezwać wybraną wcześniej firmę pogrzebową).
Kartę zgonu wystawia lekarz, który stwierdza zgon. Może to być lekarz pogotowia ratunkowego, lekarz rodzinny lub inny uprawniony medyk.
Dokument zawiera podstawowe informacje o zmarłym, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, data i godzina zgonu, miejsce zgonu oraz przyczyna śmierci.
To warto wiedzieć:
Po wystawieniu karty zgonu, dokument jest przekazywany do Urzędu Stanu Cywilnego, gdzie na jego podstawie sporządzany jest akt zgonu.
Czym jest akt zgonu?
Akt zgonu to oficjalny dokument urzędowy poświadczający śmierć danej osoby. Jak wspomnieliśmy wcześniej, sporządza się go na podstawie karty zgonu.
Akt zgonu jest konieczny do załatwienia wszelkich formalności prawnych i administracyjnych związanych ze śmiercią zmarłego, w tym m.in. do uzyskania zasiłku pogrzebowego czy zamknięcia konta w banku.
To warto wiedzieć:
Akt zgonu sporządza Urząd Stanu Cywilnego na podstawie karty zgonu dostarczonej przez rodzinę zmarłego.
Akt zgonu zawiera dane zmarłego, takie jak imię, nazwisko, data urodzenia, data i godzina zgonu, miejsce zgonu oraz informacje o osobie zgłaszającej zgon.
Głównym celem opracowania tego dokumentu jest uzyskanie oficjalnego potwierdzenia śmierci, a tym samym posiadanie dowodu, na podstawie którego można m.in. zamknąć różne sprawy, otrzymać zasiłek, odszkodowanie od firmy ubezpieczeniowej itd.
Kluczowe różnice
Poniżej omawiamy najważniejsze różnice między oboma dokumentami, co pozwoli usystematyzować informacje zawarte w tym poradniku:
Cel dokumentu:
- Karta zgonu to dokument medyczny służący do potwierdzenia zgonu i określenia przyczyny śmierci.
- Akt zgonu natomiast to dokument urzędowy służący do oficjalnego potwierdzenia zgonu, umożliwiający załatwienia formalności prawnych i administracyjnych.
Organ wystawiający:
- Karta zgonu jest wystawiana przez lekarza stwierdzającego zgon.
- Akt zgonu sporządza urzędnik Urzędu Stanu Cywilnego na podstawie karty zgonu.
Co zawiera:
- Karta zgonu zawiera dane medyczne, takie jak przyczyna zgonu, a także podstawowe informacje o zmarłym.
- Akt zgonu zawiera oficjalne dane urzędowe, takie jak dane osobowe zmarłego, data i miejsce zgonu oraz informacje o osobie zgłaszającej zgon.
Kalla – kompleksowa organizacja pogrzebu
Uzyskanie karty i aktu zgonu to tylko wybrane formalności związane z organizacją uroczystości pogrzebowej. Aby uniknąć błędów, zyskać bezcenny spokój i móc w pełni skupić się na przeżywaniu żałoby, warto sięgnąć po profesjonalną pomoc ze strony doświadczonego zakładu pogrzebowego. Swoim klientom zapewnia ją Kalla – renomowany zakład pogrzebowy w Warszawie Wola i Warszawie Mokotów, działający na stołecznym rynku od 1990 roku.
Nasza oferta obejmuje wszelkie usługi pogrzebowe, z jakich mogą chcieć Państwo skorzystać, włącznie z transportem ciała, sprzedażą funeraliów, odzieży pogrzebowej czy dostarczeniem kwiatów. Już teraz zapraszamy do zapoznania się ze szczegółami oferty na naszej stronie internetowej oraz do bezpośredniego kontaktu z naszymi biurami, w tym z biurem zakładu pogrzebowego Kalla w Piasecznie.