Zadzwoń do nas

od 30 lat na rynku...

Kto wystawia akt zgonu? Wszystko, co trzeba o tym wiedzieć

Uzyskanie aktu zgonu, a precyzyjniej pisząc odpisu skróconego aktu zgonu, jest kluczowym etapem przygotowań do pogrzebu. Taki dokument jest niezbędny, aby nie tylko móc pochować bliską osobę zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami, ale nawet do tego, by dać zakładowi pogrzebowemu zielone światło do rozpoczęcia organizacji uroczystości zgodnie z życzeniami rodziny Nie wszyscy jednak wiedzą, kto wystawia akt zgonu i jak właściwie się o ten dokument postarać. Firma pogrzebowa Kalla przygotowała poradnik, w którym dokładnie wyjaśniamy tę kwestię. Zapraszamy do lektury.  

Karta zgonu

Zanim przejdziemy do zasadniczego tematu tego poradnika zatrzymajmy się na chwilę przy karcie zgonu, która jest nagminnie mylona właśnie z aktem zgonu. Tymczasem mówimy tutaj o dwóch zupełnie różnych dokumentach.

Karta zgonu to zaświadczenie wystawiane przez lekarza, który stwierdził zgon danej osoby. Najczęściej jest to lekarz pogotowia wezwany na miejsce przez rodzinę, gdy do śmierci doszło w domu. W takiej sytuacji należy zadzwonić pod numer alarmowy 112 lub 999, poinformować o zgonie bliskiej osoby i oczekiwać na przyjazd karetki pogotowia. Lekarz będący członkiem jej załogi przeprowadzi badanie i potwierdzi śmierć. Następnie wystawi kartę zgonu, którą przekazuje obecnej na miejscu rodzinie.

Dopiero po wystawieniu karty zgonu pracownicy zakładu pogrzebowego mogą zabrać ciało i przetransportować je do zakładowej chłodni, w której będzie ono oczekiwać na pogrzeb – wcześniej przechodząc zabiegi przygotowawcze (kosmetyka, ubranie ciała, zakamuflowanie śladów pośmiertnych etc.).

Rada

Lekarze czasami zapominają o przekazaniu karty zgonu rodzinie, dlatego trzeba się o to wyraźnie upomnieć, aby nie musieć później tracić czasu na wizytę w przychodni.

Cała procedura wygląda nieco inaczej, gdy śmierć nastąpiła w szpitalu. Wówczas zgon potwierdza lekarz dyżurujący, do którego obowiązków należy także wypisanie karty. Rodzina może ją uzyskać w szpitalnym sekretariacie, najczęściej kolejnego dnia.

Omówmy również sytuację, w której śmierć nastąpiła z przyczyn nienaturalnych, na przykład będąc konsekwencją wypadku drogowego, samobójstwa czy przestępstwa. Tutaj ciało najpierw zostanie przewiezione do zakładu medycyny sądowej i poddane sekcji zwłok, która wykaże faktyczną przyczynę śmierci – jest to niezbędne do zakończenia postępowania prokuratorskiego.

I tylko prokurator może wydać zgodę na wydanie ciała oraz przetransportowanie go do chłodni zakładu pogrzebowego wybranego przez rodzinę. Kartę zgonu wystawia wówczas lekarz zakładu medycyny sądowej, który przeprowadził autopsję.

Czym jest akt zgonu?

Akt zgonu to nic innego, jak dokument urzędowy potwierdzający śmierć człowieka. Wystawia się go wyłącznie na podstawie karty zgonu (lub w niektórych przypadkach w oparciu o decyzję sądu). To właśnie akt jest podstawą do tego, aby zamknąć wszystkie sprawy zostawione przez zmarłą osobę – na przykład rachunek bankowy, produkty inwestycyjne etc. Na podstawie aktu zgonu można również ubiegać się o odszkodowanie z ubezpieczenia czy o wypłatę emerytury z różnych filarów.

W takim razie kto wystawia akt zgonu?

Akt zgonu wystawia pracownik Urzędu Stanu Cywilnego właściwego ze względu na miejsce śmierci. To bardzo ważne, ponieważ wiele osób jest przekonanych, że akt zawsze uzyskuje się w USC obejmującym terytorialnie miejsce zamieszkania zmarłego. Jeśli natomiast śmierć nastąpiła np. podczas wakacji w Kołobrzegu, a zmarły mieszkał w Warszawie, to o odpis skrócony aktu zgonu należy wystąpić do kołobrzeskiego USC.

Warto wiedzieć

Odpis skrócony aktu zgonu może otrzymać wyłącznie osoba upoważniona – albo członek rodziny, albo pracownik zakładu pogrzebowego posiadający stosowne upoważnienie.

Do uzyskania odpisu skróconego aktu zgonu niezbędne jest przedstawienie urzędnikowi:

  • dowodu osobistego zmarłej osoby,
  • karty zgonu.

Urzędnik USC po zweryfikowaniu tych dokumentów wystawi odpis skrócony aktu zgonu, który jest wydawany całkowicie bezpłatnie. Otrzymamy trzy odpisy, z których jeden powinien zostać przekazany pracownikowi zakładu pogrzebowego odpowiedzialnego za organizację pochówku.

Uzyskanie aktu zgonu nie jest więc czasochłonne (petenci obsługiwani są od ręki), ale może być dość kłopotliwe, jeśli konieczne okaże się udanie do Urzędu Stanu Cywilnego w innej miejscowości. Na szczęście, jak już wspomnieliśmy, pomocą służą tutaj pracownicy zakładu pogrzebowego Kalla.

Po otrzymaniu pisemnego upoważnienia oraz karty zgonu możemy w Państwa imieniu wystąpić o wydanie odpisu skróconego aktu zgonu, oszczędzając tym samym Państwu mnóstwo cennego czasu i energii – doskonale wiemy, że w tak trudnym momencie ciężko jest znaleźć w sobie siłę, aby jeszcze odwiedzić urząd, często znajdujący się daleko od domu.

Firma pogrzebowa Kalla służy Państwu pomocą na każdym etapie przygotowań do uroczystości pożegnalnej. Już teraz zapraszamy do bezpośredniego kontaktu z biurami zakładu pogrzebowego Kalla Warszawa-Mokotów przy ulicy Puławskiej 115 lok. 53 i przy ulicy Gagarina 23 oraz z biurem domu pogrzebowego Warszawa-Wola mieszczącego się przy ulicy Zegadłowicza 1.